Notifikationer gør hele tiden brugeren opmærksom pĂĄ, at der sker noget pĂĄ deres apps – noget, de mĂĄske gĂĄr glip af.Â
NĂĄr en ny video eller et nyt afsnit af en serie starter automatisk, nĂĄr en anden er slut, kaldes det autoplay. Det bruges pĂĄ mange sociale medier og video- og streamingtjenester, som fx TikTok, Youtube og Netflix. Â
Reaktioner som likes, views eller kommentarer er en slags uforudsigelige belønninger, som lokker brugeren til hele tiden at tjekke, om der er kommet noget nyt. Reaktioner spiller ogsĂĄ pĂĄ sociale og psykologiske behov for at blive set og være en del af fællesskabet.Â
Streaks findes pĂĄ flere platforme, men særligt streaks pĂĄ Snapchat optager mange børn og unge. En streak pĂĄ Snapchat opstĂĄr, nĂĄr to Snapchat-venner har sendt snaps (billeder eller videoer) til hinanden inden for 24 timer i mere end tre dage i træk. For børn og unge er en streak ofte en mĂĄde at vise, at styrken i relationen er stærk. Det kan derfor have sociale konsekvenser at bryde et streak, hvilket gør designet endnu mere fastholdende.Â
Nogle spil giver en bonus for at logge pĂĄ inden for en bestemt tidsramme. Det kan fx være dagligt eller inden for et bestemt antal timer. OgsĂĄ her kan den sociale dimension tilføje et yderligere pres, fordi der kan være en forventning om, at man logger pĂĄ, hvis man spiller sammen med andre.Â
Nogle spil giver mulighed for at købe en særlig type abonnementer, som fx season passes eller battle passes, som giver adgang til særligt indhold og til at opnĂĄ belønninger. Men muligheden for at vinde belønningerne er typisk kun tilgængelige i en begrænset periode.Â
Set/læst-funktionen kan skabe svarpres og dermed pres for at blive hængende. Over halvdelen af unge i 9. klasse mener sĂĄledes, at man skal besvare en besked fra en ven sĂĄ snart den stĂĄr som læst.Â