Notifikationer gør hele tiden brugeren opmærksom på, at der sker noget på deres apps – noget, de måske går glip af.
Når en ny video eller et nyt afsnit af en serie starter automatisk, når en anden er slut, kaldes det aAutoplay. Det bruges på mange sociale medier og video- og streamingtjenester, som fx TikTok, Youtube og Netflix.
Reaktioner som likes, views eller kommentarer er en slags uforudsigelige belønninger, som lokker brugeren til hele tiden at tjekke, om der er kommet noget nyt. Reaktioner spiller også på sociale og psykologiske behov for at blive set og være en del af fællesskabet.
Streaks findes på flere platforme, men særligt streaks på Snapchat optager mange børn og unge. En streak på Snapchat opstår, når to Snapchat-venner har sendt snaps (billeder eller videoer) til hinanden inden for 24 timer i mere end tre dage i træk. For børn og unge er en streak ofte en måde at vise, at styrken i relationen er stærk. Det kan derfor have sociale konsekvenser at bryde et streak, hvilket gør designet endnu mere fastholdende.
Nogle spil giver en bonus for at logge på inden for en bestemt tidsramme. Det kan fx være dagligt eller inden for et bestemt antal timer. Også her kan den sociale dimension tilføje et yderligere pres, fordi der kan være en forventning om, at man logger på, hvis man spiller sammen med andre.
Nogle spil giver mulighed for at købe en særlig type abonnementer, som fx season passes eller battle passes, som giver adgang til særligt indhold og til at opnå belønninger. Men muligheden for at vinde belønningerne er typisk kun tilgængelige i en begrænset periode.
Set/læst-funktionen kan skabe svarpres og dermed pres for at blive hængende. Over halvdelen af unge i 9. klasse mener således, at man skal besvare en besked fra en ven så snart den står som læst.