Gå til forrige side
Luk flow
Gå til næste side
Gå til forrige side
Gå til næste side

Billed- og videodeling 

I indskolingen begynder mange børn at interessere sig for at tage sjove billeder af hinanden og lave små videoer. Det kan være en måde at udtrykke venskab, samhørighed og fællesskab på – og samtidig fastholde gode minder sammen. 

Det er en god idé, at vi voksne støtter børn i at kende til lovgivningen om billed- og videodeling. Og endnu vigtigere: At styrke dem i at forholde sig etisk ansvarligt til samtykke og deling af billeder af sig selv og andre.  

Samtykke handler nemlig om mere end blot at spørge om lov og at give lov. Samtykke er vævet ind i en masse sociale mekanismer, som kan gøre det svært at gøre det rigtige, selvom man godt kender reglerne.  

Et eksempel: Langt de fleste børn og unge ved, at man skal bede om lov, før man deler et billede af en anden. Alligevel er der blandt mange børn og unge (og voksne) en tradition for -og en forventning om-, at man deler billeder af en person på deres fødselsdag.  

Når man taler med børn og unge om samtykke og billeddeling, er det derfor vigtigt ikke kun at tale lovgivning og regler, men også at tale om, at det nogle gange kan være svært at gøre ”det rigtige”, og hvad der gør det svært. Ved at give stemme til dilemmaerne bliver det nemmere for børnene at få øje på nye handlemuligheder.  

Spørgsmål du kan stille: 

  • Hvornår deler I billeder af jer selv og andre? 
  • Hvilke overvejelser gør I jer, inden I deler et billede/en video af jer selv?
  • Hvilke overvejelser gør I jer, inden I deler et billede af andre?
  • Hvad ville I gøre, hvis en af jeres venner fik delt et billede uden samtykke?