Mange trends opstår og forstærkes online, og selvom de fleste børn i SFO-alderen endnu ikke har egne profiler på sociale medier, bliver de alligevel påvirket – direkte eller indirekte – af digitale normer og fænomener. Dels ser mange børn i SFO-alder Youtube-videoer eller hører musik på Spotify, hvor trends også figurerer. Dels bliver mange præsenteret for trends gennem ældre søskende, som er aktive på sociale medier.
Derfor ser man ofte at figurer fra et spil eller en video, som er gået viralt i børns lege også selvom de ikke selv spiller spillet eller har set videoen. Digitale trends bliver dermed en del af børns fælles referenceramme – også uden direkte adgang til de platforme, hvor de opstår, og de bruger dem kreativt i deres leg, ligesom de gør med figurer fra bøger eller film.
Men nogle gange kan der også florere skræmmende eller skadelige trends, som børnene kan blive bange for eller som kan invitere til uhensigtsmæssig adfærd. Den bedste måde at få øje på om det er tilfældet er, at interessere sig for de digitale trends, som børnene finder inspiration i, og på den måde vise dem, at de også kan fortælle, hvis noget i de trends er skræmmende eller ubehageligt.